En duovagn kan användas från det att barnet är nyfött upp till cirka 3 års ålder, med andra ord är det en barnvagn som räcker under lång tid. När barnet lärt sig gå på egen hand byter många till en lättare sulkyvagn. Duovagnen består i huvudsak av tre delar – chassit, liggdelen och sittdelen. På chassit sitter smarta fästen där man enkelt klickar i ligg- eller sittdelen. En del duovagnar har också speciella adaptrar som gör det möjligt att montera babyskyddet på chassit, på så vis slipper man väcka barnet efter bilfärden.
Visar 1–12 av 432 resultat
-
Silver Cross Pioneer Duovagn, Onyx
kr6,995.00 VISA I BUTIK -
Cybex Balios S 2in1 Duovagn (Svart/Navy Blue)
kr3,909.00 VISA I BUTIK -
Thule Sleek Duovagn, Grey Melange
kr9,995.00 VISA I BUTIK -
Silver Cross Wave Duovagn 2020, Granite
kr11,459.00 VISA I BUTIK -
Silver Cross Wave Duovagn 2020, Slate
kr11,995.00 VISA I BUTIK -
Kinderkraft Multipurpose 2-i-1 Veo Duovagn, Black/Grey
kr3,199.00 VISA I BUTIK -
Kinderkraft Multipurpose 2-i-1 Veo Duovagn, Grey
kr3,429.00 VISA I BUTIK -
ABC Design Viper 4 Duovagn, Street
kr6,499.00 VISA I BUTIK -
ABC Design Viper 4 Duovagn, Grey
kr6,199.00 VISA I BUTIK -
ABC Design Salsa 4 Air Duovagn, Asphalt
kr6,999.00 VISA I BUTIK -
ABC Design Salsa 4 Duovagn, Grey
kr5,499.00 VISA I BUTIK -
Petite Chérie Lively 2 Duovagn, Grey Melange
kr3,495.00 VISA I BUTIK
Skillnaden mellan en duovagn och en kombivagn
Många ställer sig frågan om vad det är för skillnad mellan en duovagn och kombivagn, så låt oss reda ut det. En duovagn har en separat ligg- och sittdel medan kombivagnen har en mjuklift som placeras i vagnen. Eftersom liften måste få plats inuti vagnen så är den inte lika generös med utrymme. Då barnet börjar sätta sig upp plockar man ur liften och fäller ryggstödet till sittläge vilket resulterar i en sittvagn.
Fördelen med duovagnens liggdel är att den har mer utrymme för täcken och filtar under vintertid, den är samtidigt mer luftig på sommaren. Liggdelen är också mer robust jämfört med en mjuklift och kan fungera som extrasäng om man vill låta barnet sova.
Att tänka på innan man köper en duovagn
Liggdelen används bara knappt ett halvår, man ska därför inte fokusera alltför mycket på just den här delen. Kontrollera att sittdelen är vändbar så att du har ögonkontakt med barnet, det ger en trygghet för båda parter. När barnet blir äldre kan man vända sittdelen framåt så barnet får chans att utforska omgivningen mer på egen hand.
Man kan välja mellan en ergonomisk eller vanlig sittdel och båda har sina fördelar. En ergonomisk sits är skålformad och passar det lilla barnet som inte riktigt kan sitta själv. När man fäller till vilo- eller sovläge så fälls hela sittdelen och behåller därmed sin form. På en vanlig sittdel fälls bara ryggstödet till det specifika läget.
Får vagnen plats?
Vagnens storlek är en annan faktor att ta hänsyn till, ska den transporteras i bilen så måste den vara liten nog för att få plats. Många duovagnar kan fällas ihop med sittdelen monterad, på en del modeller kan också hjulen plockas av. Bor man i stan med hiss så bör man kontrollera hissdörrens bredd. Ta reda på vagnens mått och kontrollera alla utrymmen där den ska passa.
Varukorgen under vagnen bör också vara stor nog att rymma allt som ska med. Det finns barnvagnsmodeller med generösa utrymmen för matkassar, men också vagnar som nästan helt saknar plats. En del vagnar har smarta krokar monterade på chassit där skötväskan kan hängas, det frigör en hel del utrymme i varukorgen.
Plasthjul eller luftdäck?
Det är svårt att svara på frågan om vilka hjul som är bäst, det beror helt och hållet på vilken miljö vagnen ska framföras i. Luftfyllda däck fungerar bra vintertid och i ojämn terräng, men de är känsliga för vassa föremål. Fördelen med punkteringsfria däck är att de är just punkteringsfria. Dessa däck har en kärna av skum vilket gör dem mycket tåligare, de kan dock uppfattas aningen tyngre än de luftfyllda. Plasthjulen är lätta rent viktmässigt, men de kan bli skramliga med tiden.
Lätt eller robust chassi?
När det gäller vilken typ av chassi vagnen ska ha bör man också först göra en miljöanalys. Många duovagnar har chassi av aluminium för att spara in på vikten, det är förstås smidigt om man ska lyfta chassit in och ur bilen. Vet man med sig att vagnen ofta kommer framföras i skog eller terräng så är det mer lönsamt att inrikta sig mot ett mer robust chassi som klarar påfrestningarna bättre.